Atgimimo kultas

Spausdinti

Galingieji mados diktatoriai, intensyviai siūlantys pagrindines papuošalų tendencijas, pagaliau atsigręžė į patį gaminį. Prieš keletą dešimtmečių gimusi minimalizmo era, kuri papuošalus vertė slėptis, susilieti su rūbais, neišsiskirti iš bendro silueto, pamažu traukiasi. Šiandieninė mada pabrėžia žmogaus individualumą, jo originalumą, norą būti pastebėtam. Kiekvienas juvelyrikos kūrinys pažeria ištisą kompoziciją minčių ir asociacijų.

      Skandinavijos ir Pabaltijo šalys  nedaug išsiskiria  iš bendros juvelyrinės  mados konteksto. Pamažu atgimstantis neoformizmas  ir floristinis animalizmas Europoje - netrukdomai plinta toliau.

Skandinavijoje pilnu pajėgumu, Pabaltijyje nedrąsiai  šios dvi kryptys  diktuoja savo sąlygas. Prabanga, perdėtas ryškumas, netgi kičas, kuris daugiausia vyrauja jaunimo linijose, pamažu apima visas papuošalų kūrimo sritis. Vienetiniuose egzemplioriuose  kiekviename papuošale  juntamas filosofinis pradas, jie ryškūs – sudėtingos konstrukcijos, sunkiai pagaminami, kartu nepakartojami ir paslaptingi.

      Pastarųjų dešimtmečių minimalizmas bei asketizmas  formose bei gaminio struktūroje  labiausiai buvo pastebimas  auskaruose. Jie tarsi pasislėpdavo bendrame siluete po šalikais, beretėmis, kailinėmis kepurėmis, stačiomis, masyviomis apykaklėmis. Netvarkingas plaukų kirpimas ir atsainiai styrančios atsitiktinės plaukų sruogos  taip pat vertė nepastebėti ausų linijos. Tačiau paskutiniu metu dizaineriai ir juvelyrai vėl susijungė draugėn ir sagių bei auskarų, o taip pat masyvių vėrinių  ir kulonų era, prasidėjo iš naujo. Ilgi – žėrintys, gausiai puošti briliantais, perlais, safyrais, smaragdais ir kitais brangakmeniais, kabantys auskarai šiandieną neatsiejama garderobo dalis, taip pat primenančius senoviškus baroko ir kreoliškojo stiliaus auskarus galime pamatyti ne tik priėmimuose, prašmatniuose vakarėliuose bet ir gatvėje dienos metu. Dažnai jie būna keleto aukštų ir dominuoja garderobe.

    Nors Skandinaviškos tradicijos pasižymi saikingumu, stilingu kuklumu, tačiau  bendros papuošalų  mados tendencijos, kurias diktuoja Milanas, juntamos ir šiame regione. Savarankiškos šių šalių  karjeros moterys: menininkės, žurnalistės, aktorės renkasi vis ryškesnius ir masyvesnius

papuošalus. Prabangiai kuklus brangakmenių švytėjimas, pažeriantis  šviesos blyksnius ir dieną ir vakaro metu traukia fotografų, reporterių dėmesį  žymiai stipriau, negu anksčiau  vyravęs  formų  minimalizmas bei asketizmas. Mados magnatai tuo metu varžosi savo kolekcijų pristatymuose  pateikdami kuo puošnesnes ir spalvingesnes papuošalų linijas.

    Tarsi susitarę Stokholmo ir Helsinkio juvelyrikos salonų šeimininkai  pažėrė prabangias kolekcijas. Žinoma stipriai jautėsi  Gucci, Sonia Rykiel, Gian Franco Ferre, Anna Molinari  ir kitų mados namų įtaka.

    Norinčioms atrodyti  natūraliai, kasdieniškai - labai tinka Gian Franco Ferre stilius. Auskarai tarsi nulipdyti rankomis – šiurkščios faktūros, matiniai, stipriai lenktų arba stačių formų, inkrustuoti emale.

    Lengvas Anna Molinari  stilius vėl suteikė galimybę prisiminti perlus. Lašo, apvalios, netaisyklingos  formos, įvairių spalvų, ant ilgos grandinėlės – kelių aukštų derinami su deimantais  ir safyrais, ažūriniai, bet labai puošnūs.

     Gucci, ieškodami naujovių , pateikė taip pat ilgus auskarus, kuriuose geltonas auksas derinamas su juodu gintaru arba ryškiomis plunksnomis. Šią madą tuoj pat nusitvėrė aksesuarų ir bižuterijos gamintojai. Rinka užsipildė „pūkais ir plunksnomis“, kuriose biseris kartu su įvairiaspalvėmis medžiagomis, bei odos skiautėmis derinamas su įvairių spalvų auksu. Toks derinys labai patiko Holivudo žvaigždei Charlize Theron – ilgi auskarai su oranžinėmis plunksnomis.

    Taigi, tai ką pateikė šiemetinė mada, galima būtų pavadinti saldžiųjų auskarų  triumfu. Šią bangą gimusią Venecijoje greitai pagavo žurnalistai bei režisieriai. Ryškiu sezono akcentu  tapo ilgi auskarai, kuriais pasipuošė  žvaigždės, teleserialų gražuolės, kultinių reklamų primadonos. Tarsi retro melodija – skambanti ir lengvai judanti ausyse  grandinėlė, gausiai puošta juodaisiais  agatais 

ir briliantais - vėl madoje. Beje agatų ir deimantų derinys buvo madingas  karalienės Viktorijos laikais  ir ypač paplito Europoje. Kaip atsvara grandinėlei - puošnūs  kreoliškojo, keleto aukštų auskarai su safyrais, smaragdais bei tiurkių. Kuo daugiau ir įvairesnių brangakmenių  derinama – tuo geriau. Netgi įžymieji Versace žiedai  praplatėjo, pasipuošė spirale, filigranine, matine faktūromis. Iš apvalios jie tapo elipsės, pailgos arkos, ir kitų neįprastų formų.

    Įvairių spalvų auksas idealiai tinka paryškinti veido kontūrus . Šio tauraus metalo atspalviai nuo juodo - balto iki geltono - rausvo, ar pilko antracito sukuria neįtikėtinus derinius. Juodi briliantai, topazai, turmalinai, kartu su pusiau brangiais mineralais dera prie šiandien taip mėgstamų retro  ir uniseks stilių. Netgi tradicinis  ryškiai geltonas  auksas tinka prie lapės uodegos kepurės. Kuo didesnė kepurė arba skrybėlė, tuo masyvesni auskarai. Jeigu auskarai labai ilgi - siūloma nešioti po vieną. Tai drąsiųjų stilius, kuris ypač populiarus tarp „juodųjų ledi“, mėgstančių tik juodos spalvos rūbus. Tradicinė geltona grandinėlė su deimantu apačioje, gali tapti vieninteliu šiltu akcentu  rūsčiame juodame fone arba griežtame odiniame siluete.

   Tokio pakilimo originaliems juvelyriniams gaminiams nebuvo, ko gero, ištisus  dešimtmečius. Pagrindiniu jų vertinimo ir pažinimo kriterijumi tapo šūkis - drąsa prieš minimalizmą. Priešingybės, mados, stilių ir formų įvairovė  susivienija į individualumą bei stiprų originalumą. Moteriškos papuošalų linijos nesitaiko prie rūbų, bet dominuoja. Tą patį galima pasakyti ir apie vyriškus aksesuarus. Puošnios sąsagos, smeigtukai, segtukai kaklaraiščiams - viskas gausiai puošta brangakmeniais.  Amžina klasika atgijo iš naujo - preciziškumas ir subtilumas, kokybė ir prabanga

dvelkia iš kiekvieno gaminio, tačiau šokiruojančių sprendimų taip pat nestinga.  Kad ir vestuviniuose žieduose - šalia aptakių tradicinių formų siūloma stačiakampės, kvadrato, ovalo, kartais žiedas primena sudėtingą įvairių formų junginį, kuris išsiardo ir sukasi visomis kryptimis.

   Mineralų ir brangakmenių junginiai netikėti – juodi briliantai su gintaru, ąžuolas bei raudonmedis su rubinais ir smaragdais, inkrustuoti auksu, opalai su malachitu ir agatais ir daug kitų sprendimų. Inkrustacijos  deimantais ir įvairiaspalve emale tapo netgi savitu stiliumi juvelyrikoje. La Novele Bague  sujungė turtingas Florencijos architektūrines tradicijas su augaliniais motyvais ir pavertė juvelyriką sudėtingu konstrukciniu, spalvingu pasauliu.

   Tačiau šios tendencijos menkai arba tik iš dalies atsispindi Talino, Rygos ir Vilniaus juvelyrikos salonuose. Dar prieš mėnesį vaizdas buvo liūdnas tarsi nespalvotame filme. Fabrikiniai, masinės gamybos liejiniai, pigumėlis su cirkoniais ir sintetiniais spalvotais akmenimis arba taip vadinama turkiška  auksinė bižuterija, atrodo, dar populiari. Ypač nuvilia Rygos didžiosios juvelyrikos parduotuvės. Tokia padėtis vietiniams juvelyrams tiesiog - Klondaikas. Pabaltijo auksakaliai išlaikydami nacionalines tradicijas sukuria šedevrus, kurie drąsiai konkuruoja pasaulinėse parodose.

Juolab, kad paklausa vienetiniams gaminiams tik auga, jie turi galimybę  kurti ir propaguoti nacionalinį charakterį.

    Jeigu laikotarpį nuo 90-ųjų vertiname, kaip laisvamanišką  normų laužymą, prieštaravimą etiketui, nesilaikymą stiliaus bei standartų - tai pirmieji šio šimtmečio metai aiškiai nubrėžė ekstravagancijos, sudėtingumo, klasikos atgimimo ir prabangos kryptis. Šias tendencijas galime stebėti Skandinavijos, o ypač Rusijos  šalių  juvelyrikos parodose. Rusijoje  gaminiai greičiausiai  pasiekia klientą - juk šalis turi turtingas papuošalų nešiojimo tradicijas . Nieko nestebina, kad šio regiono moterys yra drąsios pasirinkime  bei kasdieniniame papuošalų derinime.

  Ekstravagancija  išnaudoja viską: madą, formą, stilių, medžiagas, kūrybingumą, talentus,  reikalaudama tik vieno - drąsaus    pasirinkimo.

Ekspertė gemologė Alma Dūdienė